Mechanika

Sprzęgło:

mechanikaSprzęgło umieszczone jest pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Jego zadania to :
- płynne połączenie masy do silnika
- przerwanie przeniesienia napędu między silnikiem a skrzynią biegów podczas zatrzymywania
- przerwanie przeniesienia napędu w celu zmiany biegu
- tłumienie drgań
- zabezpieczenie przed przeciążeniem

ze względu na wibracje, siły dociskowe, odśrodkowe i temperaturę powstającą na skutek tarcia sprzęgło zaliczane jest do najbardziej obciążonych elementów w układzie przeniesienia napędu.
Wymiary oraz masa powinny być przy tym jak najmniejsze. O wielkości i sile dociskowej sprzęgła decyduje obok innych kryteriów przede wszystkim maksymalny moment obrotowy silnika i wytwarzana energia tarcia. Im wyższa siła docisku, tym mniejsza może być średnica i masa sprzęgła. Jednak wielkość sprzęgła należy dostosować do ilości wytwarzanego ciepła i zużycia.

Budowa sprzęgła:
Kompletne sprzęgło składa się zasadniczo z następujących elementów:
- koło zamachowe lub dwumasowe koło zamachowe
- tarcza sprzęgła
- docisk sprzęgła
- wysprzęglik