STACJA

 Telefon +48 603 993 245

NAPISZ

Email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

mask

Kiedy trzeba wymienić tarcze i klocki hamulcowe?

Korzystając z samochodu, powinniśmy pamiętać nie tylko o okresowych przeglądach, ale także wymianie niektórych podzespołów na nowe po przejechaniu określonej liczby kilometrów. Niezwykle ważna jest systematyczna wymiana tarcz i klocków hamulcowych. Wyjaśniamy, jak często i dlaczego należy wymieniać klocki i tarcze hamulcowe na nowe.

 

Dlaczego należy dbać o sprawność układu hamulcowego?

Sprawny układ hamulcowy pozwala nam zatrzymać pojazd w odpowiednim momencie, jednak często zapominamy o jego przeglądach, wychodząc z założenia, że jeżeli hamulce nadal działają, to nic złego się nam nie przydarzy. Niestety, gdy zawiedzie układ hamulcowy, na wizytę u mechanika samochodowego może być za późno. Z tego względu należy systematycznie sprawdzać stan układu hamulcowego oraz wymieniać zużyte tarcze i klocki hamulcowe na nowe. Nie jest to szczególnie kosztowne i problematyczne dla właściciela pojazdu, a dbanie o stan hamulców może uratować życie nie tylko nam samym, ale także pasażerom pojazdu i osobom postronnym.

 

 

klocki hamulcowe

Wymiana klocków i tarcz hamulcowych – kiedy udać się do mechanika?

Właściciele pojazdów różnie dbają o ich stan techniczny, polegając m.in. na wytycznych pracowników stacji kontroli pojazdów, jednak warto pamiętać o tym, że układ hamulcowy nie zużywa się zgodnie z określonymi zasadami. Duży wpływ na stan techniczny układu hamulcowego ma m.in. technika jazdy samochodem, intensywność eksploatacji pojazdu, a także teren, w którym najczęściej korzystamy z samochodu. Trzeba więc pamiętać, że klocki hamulcowe powinniśmy wymienić, gdy pojawią się „objawy” ich zużycia lub przejedziemy określoną liczbę kilometrów. Przegląd układu hamulcowego oraz wymiana klocków hamulcowych zalecane są w przypadku pojazdów użytkowanych na krótkich dystansach np. w mieście po przejechaniu 15-25 tys. km. Jeżeli z samochodu korzystamy przede wszystkim podczas dłuższych podróży, to wymiana klocków powinna nastąpić po przejechaniu 40-50 tys. km. To oczywiście ogólne wytyczne, które nie mają odzwierciedlenia w faktycznym stanie układu hamulcowego, dlatego powinniśmy zwrócić także uwagę na typowe „objawy” zużycia klocków hamulcowych. Zaliczamy do nich m.in. charakterystyczny pisk podczas hamowania, wydłużenie drogi hamowania oraz znoszenie samochodu na jedną stronę podczas hamowania. Wskazaniem do wymiany klocków hamulcowych są także wykryte podczas przeglądu uszkodzenia.

Powinniśmy również pamiętać o wymianie tarcz hamulcowych. W tym przypadku mamy do czynienia z nieco wolniejszym zużywaniem się tego elementu układu hamulcowego. Najczęściej wymiana tarcz hamulcowych konieczna jest po przejechaniu około 70 tys. km. I w tym przypadku warto zwrócić uwagę na wydłużanie się drogi hamowania, a także inne „objawy” zużycia się i uszkodzenia tarcz hamulcowych m.in. drgania pojazdu.